תמ"א 38 הוא השם המקובל לביצוע חיזוק מבנה לצורך שיפור העמידות בפני רעידת אדמה

במסגרת העבודות תמ"א 38 מקבלים הדיירים תוספות בניה ותמריצים על ידי היזם שלקח על עצמו את הטיפול בנושא. בתמורה, היזם מקבל זכויות בניה שעל פיהן הוא בונה דירות נוספות (מעל הדירות העליונות). מחיר אותן דירות מאפשר את מימון החיזוק והתוספות, השינויים והשיפורים, וזאת מבלי שהדיירים יצטרכו להוציא כסף מכיסם. תכנית זו, יש לציין, מתבצעת בעידוד הרשויות ובפיקוח מקצועי.

עיבוי עמודים וממ"ד

על מנת להתחיל בביצוע תמ"א 38, יש צורך לבצע חפירה לחישוף היסודות. בשלב זה, הקבלן המבצע יכול לחזק את היסודות ובמקביל – לבצע גם עיבוי של העמודים. תהליכים אלה מבטיחים שהבניין יהיה חזק ויציב יותר, אך אין מסתפקים רק בכך. תוספת בניה שממנה נהנים הדיירים ואשר תורמת רבות לחיזוק הבניין כולו היא בניית ממ"דים. תוספת ממ"ד לכל דירה מתבצעת בצורה כזאת שהממ"דים בנויים זה מעל זה. עבור הדיירים – מתקבלת תוספת לשטח הדירה וגם אזור מוגן, לכל צרה שלא תבוא. מבחינת הבניין, זהו חיזוק על בסיס בטון שמוסיף יציבות על פי תקן מתקדם.

מקבלים מעלית חדשה

אף על פי שאין חובה להוסיף מעלית בכדי לחזק את הבניין למקרה של רעידות אדמה, התקנת מעלית בבניין קיים במסגרת תמ"א 38 מבוצעת כתמריץ עיקרי לתהליך כולו. עבור לא מעט דיירים, לחיזוק עצמו אין משמעות מיידית, אולם לתוספת מעלית – בהחלט כן. התקנת המעלית משפרת את איכות החיים והיא מבוצעת תוך כדי ביצוע עבודות החיזוק. משום כך, הדיירים אינם צריכים להתמודד פעמיים עם אי נוחות הנובעת מעבודות הבניה. יתרון נוסף הוא כמובן עליית ערך הדירה בצורה משמעותית בעקבות הוספתה של מעלית לבניין.

לאחר הסיום – מקבלים גם מבנה חזק יותר, גם מעלית חדישה, גם ממ"ד לכל דירה – וזה אפילו עוד לא הכל. תוספת מקובלת נוספת היא מרפסת השמש. הוספת מרפסת שמש, בדומה להוספת מעלית, משדרגת באופן ממשי, מידי ומוחשי את איכות חייהם של הדיירים. כיום, זהו סטנדרט בבניינים חדשים ותוספת שהופכת גם בניין ותיק – לבעל מראה עדכני וחדש.

מחדשים את הלובי

עבור היזם שמקדם את תכנית תמ"א 38 יש עניין ברור לספק לדיירים גם שיפוץ קוסמטי. חידוש כזה, שמתבטא בדרך כלל בשיפורים בלובי, בחידוש דלת הכניסה, בשיפורים בגינה או בהחלפת האינטרקום ותיבות הדואר, מהווה תמריץ להסכמת הדיירים הקיימים לתהליך. בנוסף, זהו גם תמריץ לרכישת הדירות החדשות.

 מתעניינים שרואים בניין שנראה חדש ומשופץ, עם מעלית, עם מרפסות שמש ועם ממ"ד –ישלמו בהתאם עבור הדירה החדשה. כפי שכבר אמרנו, כמובן שגם ערך הדירות הקיימות – עולה במידה ניכרת. אין ספק שבמסגרת תכנית תמ"א 38 כולם יוצאים נשכרים.