נדל"ן

פטפוטי נדל"ן – כיצד אור יהודה מתמודדת עם בועת שוק הנדל"ן

נראה שכבר אין עוררין על כך שבישראל יש בועת הנדל"ן. משמעות הדבר היא שמחירי הדירות הם מנופחים ועתידים, מתישהו, להתחיל לרדת, אולי אפילו באופן דרסטי.
מעודד לגלות שבתוך מציאות זו אין ביוזמות בנייה של מגדלי דירות למגורים גם באור יהודה. נשאלת השאלה איך מתמודדים הקבלנים מחד ורוכשי הדירות מנגד עם חוסר הוודאות ורמות המחירים שיוצרת בועת נדל"ן.

נדל"ן

נדל"ן – הביקוש לדירות באור יהודה

אור יהודה היא לכל הדעות "מקום טוב באמצע". תושבי אור יהודה נהנים מדיור במרכז גוש דן תוך שמירה על צביון ייחודי. אור יהודה  נחשבת מקום אינטימי יותר מהמוכר מן הערים הגדולות הסובבות אותה.
אין פלא שקיים ביקוש רב לדירות חדשות ולדירות יד שנייה באור יהודה. שוק הנדל"ן באור יהודה שוקק חיים, לכאורה עשויה עובדה זו לבדה לעורר חשש ממידת השפעתה של בועת הנדל"ן בישראל על רמת מחירי הנדל"ן בעיר. מי שמעמיק וחוקר מגלה כי מחירי הדירות באור יהודה קפצו מכ 800,000 שח לדירת ארבעה חדרים חדשה בשנת 2009 לכ 1,200,000 שח בשנת 2011, מאז רמת המחירים פחות או יותר נשמרת. זאת בניגוד למחירי הנדל"ן באזור המרכז שהוסיפו להאמיר עד כי כיום מחירה של דירת ארבע חדרים חדשה באזור רמת גן הוא כ1,700,000 שח!.

אור יהודה אטרקטיבית לזוגות צעירים


לאור רמת המחירים השפויה יחסית ואיכות החיים שמציעות השכונות החדשות באור יהודה (למשל, נווה סביון ונווה רבין) קל להבין מדוע אור יהודה היא אטרקטיבית במיוחד לזוגות צעירים הרוכשים את דירת מגוריהם הראשונה.
קהל נוסף הבוחר לרכוש כיום דירות באור יהודה הם משפרי דיור מאזור המרכז המגלים כי ביכולתם למכור נכס נדל"ן שבבעלותם ולרכוש במקומו דירה איכותית יותר באזור העשיר במוסדות חינוך מצוינים, פארקים, אזורי מסחר, תרבות ובילוי. אור יהודה נחשבת עיר במרכז הארץ אנשים העוברים מתל אביב, הרצליה וכדומה יכולים להזמין חברת הובלות במרכז הארץ ולהעביר את הדירה בצורה פשוטה ומהירה. החברות הקבלניות הבונות באור יהודה הן מן הגדולות והמבוססות בארץ. עובדה זו מעניקה שקט נפשי לרוכשי דירות "על הנייר".

יש להיזהר בלקיחת משכנתאות

יש המתיימרים לחזות את עתיד  הנדל"ן בארץ, מהם נביאי זעם הצופים משבר משכנתאות הדומה לזה שהחל בארה"ב בשנת 2008 ונראה שמסתיים רק לאחרונה.
למעשה קשה לערוך השוואות בין המשק הישראלי לאמריקאי בכלל ובמיוחד בתחום הנדל"ן. גם אם אכן קיימת בועת נדל"ן בארץ לא ברור מה היקפה ומה יכלול תהליך ההתפקחות ממנה בישראל בכלל ובאור יהודה בפרט. מי שהתנאים עבורם הבשילו לרכוש דירת מגורים כיום אינם צריכים להימנע מכך רק בשל חשש מירידת ערך הדירה שירכשו. השיקול החשוב ביותר הוא מה יכולתם האמיתית לעמוד בתשלומי ההחזר על הלוואת המשכנתא שהם נדרשים לקחת.

 

עוד בנושא:
שטח מסחרי להשכרה – באתר החברה לנכסי קיסריה
מה חשוב לבדוק כששוכרים משרד?