אז מה (שוב) קרה במטרנה?

באמצע יולי 2023 עדכנה חברת מטרנה על מחסור צפוי של מוצרי תמ"ל שלב 1 בכשרות מהדרין, בשל עצירת פעילות הייצור במפעל לתחזוקה.

בימים האחרונים יצאה הודעה נוספת, על חריגה מיקרוביאלית חדשה, ועל צפי רוחבי לחוסר, במגוון רחב יותר של מוצרים.

מאידך, בעוד החברה ומשרד הבריאות מצהירים על חריגה שזוהתה בטרם הוצאה לשוק של המוצרים, בתקשורת הפופולרית כבר מתראיינים הורים לתינוקות שניזונו מתמ"ל מטרנה וסבלו ממחלת שלשולים.

מה הקשר? מה בדיוק קרה? מי צודק? והכי חשוב, מה יקרה עכשיו?

דר' אפי – מה הכוונה בחריגה מיקרוביאלית?

כפי שכבר כתבנו, בפרק שדן במחסור של תמ"ל מהדרין (למהדרין, ניתן לקרוא עוד כאן), חיידקים מצויים בסביבתנו בכל מקום, כולל, מים, אדמה, במזונות שונים ואפילו בבית (כולל משטחי הכנת מזון). במקרים נדירים מאד, חיידקים פתוגנים (הגורמים למחלה) עלולים להימצא בקו הייצור של מפעלי מזון והן במוצרים.

במקביל, לחברות מזון רציניות, בטח ובטח למי שמייצר תמ"ל, יש תהליכי איכות ובקרה משמעותיים וקפדנים והן עובדות לפי תקנים מחמירים המחייבים בדיקה של כל אצוות ייצור. כאשר ישנה חריגה הכוונה לכך שישנו ממצא שלא היה צפוי להיות.

זה מה שקרה גם במקרה זה. נמצאה חריגה שלא שוחררה לשיווק.

 

איזה חיידק נמצא?

שוב, נמצא חיידק בשם כרונובקטר (Cronobacter), אך לא נמסר מהו התת סוג של אותו חיידק.

מה זה כרונובקטר? באיזה חיידק מדובר?

מדובר במשפחה רחבה של חיידקים, שוכני מעיים שנמצאים בסביבתנו באופן שכיח. עם זאת, המשפחה הזו, ובעיקר זנים ספציפיים בה, עלולים לגרום במקרים נדירים לחולי בילדים. בעיקר בתינוקות קטנים או בפגים, כאשר לעתים מקור ההדבקה הוא זיהום באבקה של התמ"ל.

בקיצור, חיידק פשוט שוכן סביבה, שבמקרים נדירים גורם למחלה לא נעימה בתינוקות קטנים. טוב שבמקרה זה בקרת האיכות מצאה סימנים להימצאות חיידק זה עוד טרם יציאת המוצר מהמפעל.

מה הסימנים לזיהום בחיידק זה?

בזיהום נדיר בחיידק זה לרוב הסימנים הם חום בשילוב עייפות, בכי וחוסר תאבון. למרות שמדובר בחיידק שוכן מעיים, לרוב הוא אינו גורם למחלת שלשולים בתינוקות.

אבל בטלוויזיה ראיינו הורים לתינוקות שניזונו ממטרנה וסבלו ממחלת שלשולים

לא הולך להתווכח עם שום הורה אבל לדעתי פשוט אין קשר. בחודשיים האחרונים במדינת ישראל שלשלו גם תינוקות שקיבלו תמ"ל אחר. החיידק המדובר, בפורמולות המדוברות, שלא עזבו את המפעל, פשוט אינו גורם לשלשולים.

האם יש סיבה לדאוג?

שוב, אין סיבה לפאניקה או לדאגה. גם אם התינוק שלכם ניזון מאחד ממוצרי מטרנה, אין סיבה לשנות כלום, שהרי לא עזב את המפעל מוצר "מזוהם".

כמובן שבכל מקרה שהתינוק שלכם לא חש בטוב, כפי שתמיד עשיתם, יש לעקוב אחר התסמינים. מזכיר, שבכל מקרה של חום בתינוקות מתחת לגיל חודשיים כדאי לפנות לבדיקת רופא ילדים. למה? קיראו כאן. 

איך קורה שלחברה רצינית יש שתי תקלות גדולות במרחק של חודשיים זו מזו?

אכן, שתי תקלות גדולות שהתחרשו בסמיכות זמנים מתסכלת הן לחברה והן לציבור הצרכנים. מאידך, בשני המקרים התקלות זוהו בטרם שיווק לצרכן של תמ"ל 'מזוהם'.

אין ספק שלחברת מטרנה נכונה משימה גדולה בתקופה הקרובה והיא להחזיר את אמון ציבור ההורים במותג.

האם אפשר להמשיך להשתמש במטרנה?

בהחלט כן. כל המוצרים שנמצאים על המדף נמצאו תקינים בבדיקות האיכות ובטוחים לשימוש. לכן, לא הייתי מחליף תמ"ל לאף ילד בשלב זה.

אבל בקרוב יהיה חוסר בתמ"ל מטרנה, מה לעשות?

ניתן לעבור פשוט לתמ"ל אחר דומה. אני חייב להגיד לכם, כפי שכבר כתבתי במקום אחר באתר (קראו כאן), שאין הבדל משמעותי בין שלושת המותגים המובילים לתמ"ל במדינת ישראל.

אז במידה ואתם לא מצליחים להשיג תמ"ל מטרנה מסוג X, עברו פשוט לאחד המותגים האחרים שאתם מוצאים.

תאורטית, כשאתם עוברים מתמ"ל X לתמ"ל חדש Y, ניתן לעשות זאת בהדרגה (להתחיל יום או יומיים בארוחה אחת או שתיים במקביל לתמ"ל הישן). שוב, זה לא שיש הבדל משמעותי, בהנחה שבחרתם באותו סוג תמ"ל – על בסיס חלבון חלב פרה / צמחי / מפורק, אבל לעשות דברים בהדרגה זה לרוב מומלץ…

לסיכום, נשמח על כך שלפחות תחום התמ"ל במדינת ישראל נמצא תחת סטנדרטים ובקרה קפדניים. ונשמח שהחברה השלימה את כל הבדיקות הנדרשות טרם שחרור המוצרים לשוק. ונשמח על דיווח מהיר ושקיפות מלאה של כל מה שקרה להורים.

ונמשיך הלאה, בלי שיפחידו אותנו יותר מדי.

לכתבה המלאה – לחצו כאן

 

עוד אתרים שיעניינו אותך:
מטרנה – שיתוף פעולה מעניין עם הסטארט אפ JAMA
מוקד תמיכה נפשית להורים לאחר לידה של עמותת ער"ן, בתמיכת חברת מטרנה

מטרנה – באתר גלובס

מטרנה – פייסבוק

מטרנה – במחירים מיוחדים

גלקסי s24 להזמנה באתר פלאפון