צוואה היא הדרך היעילה והבטוחה ביותר לחלוקת העיזבון של המנוח לפי רצונו החופשי. החוק בארץ מכיר ב-4 סוגי צוואות, והמדינה קבעה כי הרשם לענייני הירושה במשרד המשפטים הוא הגורם האחראי על תחום הצוואות והירושות.

צוואה היא הצהרה בכתב, יש לה תוקף משפטי, והיא נועדה להסדיר את נושא חלוקת העיזבון שהותיר אחריו המנוח. לאחר פטירת האדם וכל עוד הוא השאיר צוואה, היורשים הכלולים בצוואת המנוח נדרשים להוציא צו קיום צוואה כדי לקבל את חלקם בעיזבון. נשאלת השאלה מה קורה אם הצוואה המקורית אבדה, נשרפה או שלא מוצאים אותה מסיבה זו או אחרת.

הכלל המנחה הוא המצווה לקיים את בקשת המנוח

לא מעט אנשים מגלים ברגע האמת כי אין באפשרותם למצוא את הצוואה שהותיר אחריו המנוח. לעיתים המסמך אובד בביתו של הנפטר ויש מקרים בהם הצוואה נשרפה, לכן הם חוששים כי בהיעדר הצוואה המקורית הם לא יוכלו לממש את חלקם בעיזבון הנפטר. המחוקק התייחס למקרים אלו, הוא קבע בסעיף 68 לחוק הירושה את הנסיבות אשר בהתקיימן ניתן לקיים את צוואת המנוח על סמך העתק בלבד. 

חשוב להדגיש כי הכלל המנחה בדיני הצוואה והירושה הוא לכבד את רצונו של הנפטר ולקיים את דבריו. לכן,  אם לא מוצאים את הצוואה המקורית יש לפנות לעורך דין מקצועי לענייני משפחה, ירושה וצוואה, ובעזרתו מגישים בקשה לקבלת צו קיום צוואה שלא על פי הצוואה המקורית אלא על סמך העתק בלבד.

החוק בישראל קובע כי הרשם לענייני ירושה יכול להפיק צו קיום צוואה רק אם מצרפים לבקשה המוגשת לו את הצוואה המקורית. עם זאת, המחוקק מכיר במקרים שבהם לא ניתן להגיש את הצוואה המקורית לרשם לענייני ירושה, ורק במקרים המוזכרים בחוק ניתן להתיר את הגשת הבקשה על ידי העתק של הצוואה בלבד.

למעשה, לרשם לענייני ירושה אין סמכות להוציא צו קיום צוואה על סמך העתק בלבד של צוואת המנוח, לכן הדיון בבקשה עובר להכרעת בית המשפט לענייני ירושה. היורשים המופיעים בצוואה חייבים לפנות אל עורך דין צוואות מיומן ומנוסה, עורך הדין מייצג את היורשים בפני בית המשפט והגורמים הרלוונטיים. כדי לשכנע את בית המשפט להוציא צו קיום צוואה על סמך ההעתק בלבד, עורך הדין נדרש להוכיח כי המוריש חתם על ההעתק של הצוואה וכי הוא לא ביטל את צוואתו ולא השמיד את המסמך. כמו כן, יש להוכיח בבית המשפט כי נעשו מאמצים סבירים למצוא את הצוואה המקורית, ובמקרים יחסית חריגים ונדירים מאוד ניתן להוכיח את תוכן צוואת המנוח בדרכים אחרות כמו עדות של עורך דין שערך את הצוואה.

קטגוריות: בלוג