מי קובע אילו בתי אבות מתאימים לקשישים.

משרד הבריאות בישראל אחראי בין היתר על קידום שירותי הבריאות לגיל הזקנה ומתן תשומת לב לטיפול הביתי והקהילתי בקשישים סיעודיים ולבעלי מוגבלויות שונות. המטרות של שירותי הגריאטריה הן לסייע לקשישים ומבוגרים ולהקצות עבורם בתי אבות ומרכזי יום לטיפול ושיקום ייעודיים על בסיס שהייה יומית. כמו כן, רופא מומחה בגריאטריה מוסמך לקבוע את סוג המוסד המתאים למצבו של הקשיש. ההגדרה מתבצעת על פי המצב הרפואי הקיים, ההיסטוריה הרפואית ורמת התפקוד שלו במספר פעולות בסיסיות יומיומיות כמו: אכילה,לבישת בגדים ועשיית צרכים כמו הליכה לשרותים באופן עצמאי.

מהם ההבדלים בתי אבות ומרכזי גריאטריה לקשישים בישראל.

ההבדלים בין בתי אבות ומרכזי גריאטריה לקשישים בישראל נובעים מאופי הפעילות של המחלקות השונות בכל מוסד. יש בתי אבות עם מחלקות לתשושים בלבד, מרכזי סיוע לקשישים סיעודיים ובתי אבות גדולים עם מחלקות לתשושי נפש כגון דמנציה ואלצהיימר וכן מחלקות לקשישים במצב סיעודי מורכב וקשישים שזקוקים להנשמה ממושכת או זונדה. משפחה ששוקלת להעביר את יקירם הקשיש למסגרת מוסדית מחוץ לביתו צריכה לוודא קבלת אישורים מתאימים מהמוסדות: ביטוח לאומי,קופות החולים ומשרד הבריאות.כל מוסד מטפל במצב תיפקודי אחר בו נמצא הקשיש.

איך בודקים אם לבתי אבות יש רישיון בתוקף ?

הרישיון שאותו מקבלת המשפחה באמצעות קוד משרד הבריאות מעיד על כך שבתי אבות ומרכזי הסיוע והעזרה לקשישים נמצאים תחת פיקוח רגולטורי מחמיר של משרד הבריאות וגם של משרד הרווחה. את החיפוש אחרי בתי אבות מורשים ניתן לבצע באמצעות אתרי האינטרנט שעוסקים בתחום זה וכן באמצעות האתרים הרשמיים של משרד הבריאות ומשרד הרווחה שבהם ניתן למצוא מידע פרטני מאד על כל מוסדות הבריאות שפועלים תחת הרישיון וכן מתי מסתיים להם הרישיון. אפשר לבצע חיפושים של בתי אבות לפי שם המוסד, סוג מוסד,סוג מחלקה, עיר וישוב, לשכת בריאות, משך הרישוי והאם יש למוסד הרשאה לטיפול חריף הכולל החדרה וורידית. יש גם משפחות שבוחרות בתי אבות שנמצאים בהסכם עם משרד הבריאות לאשפוז סיעודי או תשושי נפש באמצעות קוד של משרד הבריאות. הקוד ניתן לקשישים שעומדים בקריטריונים וזקוקים לסיוע כלכלי.

מהו תפקידו של אגף הגריאטריה במשרד הבריאות בהקשר לבתי אבות.

אגף גריאטריה במשרד הבריאות יכול לסייע לקשישים ובני משפחותיהם. מטרת האגף היא להפנות את הקשישים לטיפול שמתאים למצב הרפואי שלהם. נציגי האגף אחראיים על פיקוח ומתן רישיון לבתי אבות. חשוב לבחור בית אבות מורשה וכן לבדוק את משך הרישיון של המוסד דבר שמשקף את איכות התברואה,האוכל והטיפול במוסד.

קטגוריות: בלוג, בריאות, טיפוח