תחום הנזילות בבית ובכלל, הופך למורכב יותר ויותר עם השנים, שכן טכניקות הבנייה מתפתחות כל העת ומסייעות לנו להימנע מקיומם של צינורות וחלקי צנרת גלויים לעין. עם זאת, אותן הטכניקות גם מעלות את הצורך במציאת דרכים חדשות לגילוי נזילות וטיפול בהן, גם כאשר הצנרת סמויה מהעין.

מהם הסימנים הנפוצים לנזילות?

מרבית הנזילות הסמויות והלא-סמויות יקבלו בד"כ ביטוי פיזי, כמו: סימני רטיבות בקיר הכוללים שינוי צבע, התקלפות חיפוי וכד. רטיבות יכולה להופיע גם על התקרה ובמקרים מסוימים גם על מכשירים. שנית, נזילות יתבטאו בד"כ גם בהגדלת צריכת המים של הדירה או הבניין. במקרה כזה, ניתן לנסות לעצור את כל זרימת המים בבית בפעם אחת ולהסתכל על מד המים. במידה ומד המים ממשיך להסתובב, זהו סימן שיש לכם נזילה כלשהי. חשוב לציין שנזילות לא תמיד יתבטאו באופן חד משמעי במד המים, לפחות לא באופן שבו אתם תוכלו לראות זאת, מה שמוביל אותנו לנקודה הבאה.

כיצד ניתן לגלות נזילות גם כאשר אין סימן נגלה לעין?

אחד מהדברים שיכולים להעלות את החשד לנזילה סמויה בבית הוא חשבון מים שהולך וגדל, ביחס לחשבונות המים הקודמים (בשונה מבדיקת המד שציינו לעיל, בדיקת חשבון המים יעילה יותר במקרים בהם קיימת נזילה איטית אך מורגשת לאורך זמן). חשוב שתדעו שגם אם לא גיליתם נזילה, ניתן לפנות להליך בירור עם רשות המים המקומית שבו יבדקו למשל את תקינות מד המים עצמו או נתונים שונים של הבניין וכד'. אולם, בכל מקרה חשוב לפנות לבדיקה מקצועית על ידי אינסטלטור או חברת איתור נזילות.

כהערת אגב, נושא חשוב נוסף שיש לגעת בו הוא האופציה לקבל החזר כספי מרשות המים המקומית במקרה של נזילה. ככלל, על פי תנאים מסוימים (כגון קריאת מד מים גבוהה מזו שהייתה בתקופות החיוב האחרונות בממוצע, באופן שבו הצריכה עלתה ל-150% לפחות) ניתן לבקש הקלה בתשלום חשבון המים מרשות המים המקומית בכל אזור (יש להתעדכן באופן הגשת הבקשה וכן בתנאיה אצל כל רשות ורשות).

מתי מזמינים אינסטלטור "רגיל" ומתי מאתר נזילות?

למרות שקיימים אינסטלטורים העוסקים גם באיתור נזילות, חשוב להבין את ההבדל בין השניים, שכן הראשון עוסק  בטיפול בנזילות הנראות לעין, לרבות תיקון או שיפור צנרת גלויה, בעוד שמאתר נזילות אחראי על איתור, תיקון וטיפול בנזילות סמויות מן העין. איתור נזילות סמויות נעשה באמצעות מכשור מיוחד ומתקדם, כמו מצלמות טרמיות, מצלמות ביוב, מכשירים העובדים באמצעות גלי קול ועוד. כמובן שהשימוש במכשור תלוי בסוג הנזילה ובמיקומה.

ומה בנוגע לעלויות?

עלויות בדיקת נזילה סמויה, וכן שכן הטיפול בה, עלולות להיות גבוהות יותר מאלו הנוגות לנזילה גלויה לעין מכמה סיבות: ראשית, השימוש במכשור כמו זה שהוזכר לעיל הינו מורכב יותר ויקר יותר מטבעו. הוא מצריך מיומנות מקצועית ספציפית ויכולת דיוק, ע"מ שבעל המקצוע יוכל לאתר בדיוק את מקום הנזילה. שנית, נזילות מסויות יכולות ליצור נזקים של ממש בטרם יתגלו, בשונה מזילות גלויות. לכן, פעמים רבות הדיירים מזמינים שירות איתור נזילות בשלב בו נגרם כבר נזק רציני לקיר, רצפה וכד', נזקים שישפיעו על הטיפול בבעיה ועל עלויות הטיפול.

לסיכום, כיצד מומלץ לנהוג במקרה של חדש לנזילה סמויה?

  • יש ליצור קשר באופן מידי עם בעל מקצוע בעל הכשרה ייעודית לגילוי נזילות סמויות, שכן כפי שהסברנו לעיל, נזילה סמויה יכולה רק להחריף עם הזמן ולכן כל דקה מיותרת.
  • במידה והאחריות איננה על הדיירים, יש לברר כיצד תוכלו לפנות לרשות המים, לביטוח וכד', ע"מ שאלו יכסו את חלקם בכל הנוגע לחשבון המים או התיקון.
קטגוריות: בלוג