תביעה תאונת עבודה – מה עושים?

תאונות עבודה עלולות לקרות לכל אחד מאיתנו בכל עת כאשר בישראל ניתן להבחין על פי החוק בתאונות במקום העבודה עצמו או במקומות חיצוניים שם שוהה העובד לרגל עבודתו, תאונות עבודה אחרות נגרמות בדרך אל מקום העבודה או בדרך ממנו.

ישנן תאונות עבודה המוגדרות גם כתאונות דרכים, לצד מחלות מקצוע שמוגדרות, בסופו של דבר, כתאונות עבודה ועוד. אין זה משנה מהי ההגדרה או מה הנסיבות בהן מתרחשות תאונות אלו, מאחר והמוסד לביטוח לאומי הוא הכתובת לתביעה בעבור פיצויים. קיימת פרוצדורה מסודרת להגשת תביעה כנגד המוסד לביטוח לאומי ויש לפעול על פיה. כל שהמקרה יהיה מתועד במסמכים, בצילומים של מקום התאונה, בעדויות וחוות דעת, כן, יהיה קל יותר להגיש את התביעה ולקבל פיצוי כספי הולם.

אז מאיפה מתחילים?

מיד עם קרות האירוע יש לדווח בהקדם על כך למעסיק ולביטוח הלאומי. המעסיק מצידו ממלא טופס פגיעה בעבודה ובמידת הצורך שולח את הנפגע לקבלת טיפול רפואי. טיפול ניתן לקבל במרפאות מיוחדות שמטפלות בתאונות עבודה, ובמקרים קשים, בחדרי מיון של בתי חולים.

במידה והנפגע מקבל חופשת מחלה הוא זכאי לתשלום שכר בימים הראשונים מהמעסיק ולאחר מכן ועד 90  יום מהביטוח הלאומי. הנפגע חייב להגיש טופס תביעה למוסד לביטוח לאומי והתשלום מועבר אליו במידה ולא עבד בתקופה זו. את התביעה יש להגיש לא יאוחר 12 חודשים מרגע שהפסיק לעבוד. התשלום מחושב על פי ממוצע הכנסותיו בשלושת החודשים האחרונים שקדמו לפגיעה. במידה ותביעה תידחה עקב טענה שלא מדובר בתאונת עבודה או מסיבות אחרות, הוא יכול להגיש ערעור על כך לבית הדין לעבודה וזאת עד לשנה מיום קבלת הודעת  הדחייה של המוסד.

במקרה של וועדה רפואית…

במידה והעובד נפגע בצורה רצינית ונגרמת לו נכות הוא יכול להגיש תביעת נכות למוסד ולצרף אליה את כל המסמכים התומכים בדרישתו. במקרה כזה, הוא יוזמן לוועדה רפואית של המוסד שחברים בה רופאים  המתמחים בסוג הפגיעה שלו. הוועדה קובעת את אחוזי הנכות, והאם היא לזמן מוגבל או לצמיתות. ניתן לערער על קביעת הוועדה והערעור, במקרה זה, חייב להיות מוגש תוך 30 ימים מיום קבלת החלטת הוועדה. הערעור נידון בפני וועדת עררים בהרכב של שלושה רופאים והחלטתם הינה סופית. גם במקרה כזה ניתן להגיש ערעור עד לתקופה של 60 יום בבית דין לעבודה, אבל במסגרתו דנים רק בסוגיות משפטיות שהתעוררו בעת קבלת  ההחלטה.

חשיבותו של הסיוע המשפטי

תביעות כנגד המוסד לביטוח לאומי הינן נושא בירוקרטי מורכב ורגיש ובמקרים של פציעות חמורות ונכויות מומלץ מאוד להיעזר בייעוץ משפטי של עו"ד לענייני ביטוח לאומי כבר בתחילת  הדרך מאחר ויש צורך להתנהל נכון בכל שלב ובמיוחד בתיעוד הפגיעה, באיסוף מסמכים וכדומה. עורך דין מנוסה הבקיא בתחום יודע כיצד לגבש נכון את התביעה ולהתדיין מול אנשי המוסד ובמקרים רבים, גם מול חברות ביטוח פרטיות שמבטחות את המעסיקים.