הפיקוח על הבנייה באתר בנייה כל שהוא, הוא תפקיד חשוב ומאתגר מצד אחד, אבל מורכב מאד מהצד השני. מפקח בניה עוסק בכל אחד מהתחומים בתהליך הבנייה המורכב, וחייב להיות מודע הן לכלי העבודה הקטן ביותר הנדרש והן לחלקים השונים של הפרויקט. דוגמה לאחריות של המפקח היא הצורך שלו לדעת אפילו איך בודקים פרגולה מאלומיניום, ומה הדרישות הקיימות בנושא. מה תפקידו של מפקח הבנייה? מי ממנה אותו לתפקיד? מהם תחומי האחריות שלו? כל התשובות – בהמשך המאמר.

הגדרת התפקיד של מפקח בניה

מפקח הבנייה באתר בנייה הוא איש המקצוע הבכיר, שתפקידו לטפל בכל הנושאים המנהלתיים והמקצועיים המלווים את תהליך הבנייה. מפקח בניה שולט לחלוטין בתהליך הבנייה בכל רגע נתון. המפקח מתחיל את העבודה שלו באתר הבנייה עוד הרבה לפני ההתחלה המהותית והמקצועית של התפקיד שלו. המפקח בודק את הספקים הפוטנציאליים לביצוע העבודות, בוחר אותם וסוגר איתם הסכמים. בנוסף, בודק מפקח בניה את הרישומים של הקבלנים השונים בספר הקבלנים, אצל רשם הקבלנים במשרד השיכון והבינוי. רישום בספר הקבלנים לבדו איננו מבטיח מקצועיות, אבל הוא בהחלט מקדם את הנושא. המפקח מלווה את הפרויקט לאורך כל הדרך עד למסירת מפתחות של הדירות לדיירים העתידיים בהן. ואם לנסח את כל האמור לעיל במשפט קצר –  הגדרת התפקיד של מפקח הבניה היא ניהול כולל של הפרויקט מתחילתו ועד לסופו. ניהול הפרויקט כולל שליטה בתקציבים, בניהול העבודה ובזמן הבניה. איכותו של מפקח בניה נמדדת בעמידה שלו בכל מכלול הדרישות.

בחלק מהמקרים, מפקח בניה הוא שותף פעיל בתהליך הבנייה ואף מבצע חלקים ממנו. במקרים אחרים, ובמיוחד כשמדובר בפיקוח על פרויקט גדול, המפקח מוציא מכרזים לביצוע תוכנית הבנייה על ידי קבלנים אחרים – אנשי מקצוע מיומנים המתמחים בסוג עבודות ספציפי. לדוגמה – קבלני חשמל, קבלני ריצוף וכולי  מבחינה חוקית ופרוצדוראלית, מפקח בניה נבדק על ידי בעל הפרויקט או המציא לפועל שלו, בעיקר בנושאים פיננסיים וחוקיים. בנושאים מקצועיים, הוא מקבל החלטות עצמאיות בדרך כלל.

תחומי העיסוק של מפקח בניה

למעשה, כבר בשלבים ההתחלתיים של הפרויקט החדש נקבעים בעלי התפקידים הצפויים לקחת בו  חלק ולהשתתף בבנייה. אחת ההשלכות של מינוי המפקח היא פיננסית ויש לה חשיבות בעיני מי שמממנים את הפרויקט ואמורים להוציא אותו אל הפועל. התפקיד של מפקח בניה כולל, כאמור לעיל, שליטה בתקציבים הנדרשים להקמה, שמגיעים לרוב למיליוני שקלים ולעיתים יותר מכך. חשוב לדעת שהמפקח הוא גם אחראי על הביצוע, הן מבחינת האיכות והן מבחינת העמידה בתקציבים והעמידה בדרישות החוק.

מפקח בניה הוא למעשה המוציא והמביא בתהליך הבניה מתחילתו ועד סופו. אם יש לך עניין לשכור את שירותיו הטובים של מפקח בניה איכותי, זה המקום הנכון עבורך. כדאי ליצור קשר כעת ולעשות צעד חשוב לקראת הצלחה בפרויקט, בהתאם לתוכניות הבניה ולדרישות שנקבעו מראש.

קטגוריות: בנייה ואחזקת בית