על פי החוק, על כל אזרח אשר בבעלותו בית עסק או חברה לתעד את כלל הפעולות הכלכליות שמתבצעות בעסק ולהעביר דיווח חודשי מסודר לרשויות המס, אך גם ישנם לא מעטים במחוזותינו אשר אינם נוהגים על פי החוק ומעלימים כספי מס על מנת לצבור רווחים אישיים.

הדבר נעשה לרוב בדרך של הסוואות עסקאות כלכליות שנעשו והוצאת חשבוניות מס פיקטיביות. מדובר בנושא חמור למדי המהווה עבירה פלילית, בו רשות המסים נאבקת כבר שנים רבות. בהסוואת ההכנסות לחשבון, המעלים בעצם צובר רווחים על ידי אי תשלום מס הכנסה (17% על כל עסקה) ובכך הונו האישי גדל לכאורה. לאחרונה, תופעת עבירות המס רק הולכת ותופסת תאוצה על פני סדר היום בישראל  אם זה בבתי העסק השונים, או אפילו בקרב מפורסמים וסלב כאלו ואחרים שהיו מעורבים  בפרשיות העלמת מס מרשויות החוק.

בין עבירת מס טכנית לעבירה מהותית

עבירות המס המתרחשות עקב אי רצונו של האזרח למלא אחר חוק תשלומי המס, מתחלקות לשני סוגים עיקריים – עבירות מס טכניות ועבירות מס מהותיות.

עבירות מס טכניות: עבירות מסוג זה מתרחשות באשר איש העסק או החברה מסרב לשתף פעולה עם רשות המס, או כאשר אינו ממלא אחר הוראות תשלומי המס כנדרש בחוק. מספר דוגמאות לעבירות מס טכניות: אי הגשת דו"ח במועד המצוין, אי רישום תקבולים, אי העברת מס שנוכה, הגשת דו"ח לא תקני, אי ניהול פנקס חשבונות ועוד.

העונש על עבירות אלו יכול לעמוד על שנה ועד שנתיים כולל קנס כספי. ישנם סיטואציות בהן ניתן להמיר את כתב האישום בתשלום קנס מנהלי. הנאשם יכול להגיש אישור לתשלום קנס מנהלי ואם הדבר אושר על ידי הגוף המוסמך, והנאשם שילם את הקנס במלואו, לא יתבצע רישום פלילי על המקרה וכתב האישום יוסר.

עבירות מס מהותיות: עבירות אלו אינן כוללות טעויות אשר נעשו בתום לב או היסח דעת. עבירות אלו חלות על אדם אשר העלים מס במחשבה תחילה על מנת לצבור הון שחור. ישנן מספר דוגמאות לעבירות מס מהותיות בהן: ניהול פנקס חשבונות פיקטיבי, העלמת מס, הסרת אחת מן העסקאות הכלכליות שיש לציין בדו"ח, רישומים כוזבים בדו"ח, סיוע בביצוע עבירות מס, מסירת חשבוניות בדויות ועוד.

העונש על עבירות מסוג זה הינו חריף ביותר ויכול להגיע עד כ7 שנות מאסר והדבר נלקח באופן רציני על ידי רשויות המס. בתביעה זו, חלה חובת ההוכחה על ידי הצד התובע כי לנאשם הייתה את המודעות המוחלטת על קיום מעשה העלמת המס על כל סיבותיו.

ייצוג משפטי מתאים בנושא

עבירות המס השונות יכולות להתפרש באופן הלא נכון – עבירת מס טכנית אשר נעשתה בתום לב ובשגגה יכולה להתפרש על ידי רשויות המס כעבירת מס מהותית. לאדם אשר אינו מנוסה דיו בתחום יכול לאבד את דרכו בהליך התביעה מול רשויות המס ולהפסיד את המשפט גם כאשר הינו זכאי. עורך דין מנוסה אשר מתמחה בתחום עבירות המס יכול לייצג את הנאשם באופן מקצועי ויעיל, ולדאוג לכך שטעות חישוב מס טכנית לא תתחשב כעבירה מהותית של העלמת מס ובכך יזוכה הנאשם.

>> למידע נוסף בנושא עבירות מס, לחצו כאן.

 

קטגוריות: בלוג, כללי