אם גם אתם מעוניינים לפתוח עסק חדש ומצליח מוטב כי תתנהלו על פי כללים מסודרים ונוהל עקבי נדרש, אנחנו כאן כדי לנסות לעזור מעט סדר בנושא – הנה מרבית הדברים הבסיסיים שתצטרכו לעשות בתחילת הדרך שלכם.

הקמת עסק, ולו הקטן ביותר, הינה דבר לא פשוט וחשוב לבנותו על יסודות בריאים. ראשית, יש צורך לאפיין את  העסק בו אתם הולכים להשקיע את מרבית זמנכם ומרצכם ולא מעט כספים:

  • איזה סוג עסק אתם רוצים? קטן בינוני, גדול? האם להתחיל בעסק קטן ולהגדילו או שמא מראש התכוונתם לעסק זעיר דוגמת חנות מכולת, משרד תיווך מקומי וכדומה.
  • מהו החזון המרכזי? מיהו קהל היעד? איזה מוצר או שירות אתם מעוניינים למכור?
    מומלץ לכל מי שפותח עסק להבין בתחום בו הוא עוסק. הניסיון והידע חשובים מאוד והם יכולים להיות נרכשים מהתנסות קודמת שלכם בתחום כשכירים, כשותפים וכדומה, מלימודים של המקצוע המשלבים עבודה מעשית ועוד. ללא ניסיון מתאים ניתן לעשות טעויות קריטיות ובלתי הפיכות…

מימון ראשוני

חשוב כמובן למצוא שם לעסק ורצוי אחד קליט וכזה הקשור לתחום. יש צורך לקבל החלטה היכן למקם את  העסק, האם בבית או בשכירות? יש צורך לברר איזה ציוד יש לרכוש לצורך הנעת העסק ולדאוג למימון ראשוני של כל  השלבים הראשוניים. מימון רצוי להביא ממקורות עצמיים, זאת האפשרות המועדפת. לחילופין, ניתן לגייס כספים מגוף פיננסי. במידת הצורך, ניתן לעשות שילוב בין השניים.

הכנת תכנית עסקית

השלב הבא הוא הכנת תכנית עסקית מסודרת ובנקודת זמן כזאת כדאי להסתייע בגורמים מקצועיים העוסקים בליווי עסקי. גורמים אלו יכולים לייעץ ואף לבצע עבורכם משימות חשובות שונות הקשורות בהקמת  העסק. ייעוץ עסקי שופך אור על נקודות רבות שלא לקחתם בחשבון ומחדד אחרות שלא נתתם עליהן את הדעת בצורה מספקת, כך למשל בנושאים קריטיים כמו הכנת מתווה ראשוני, תכנון פיננסי שכולל בדיקת עלויות והוצאות ראשוניות, הכנת תכנית לתזרים המזומנים הצפוי, התקבולים והרווחים שעתידים להגיע ועוד.

הגדרה ורישום העסק

השלב הבא הוא הגדרת סוג העסק, היקף פעילותו ורישום מסודר ברשויות המס השונות. ישנם כיום מספר סוגי ישויות עסקיות: עוסק פטור, עוסק מורשה וחברה בע"מ. לכל ישות כזאת יש את  היתרונות שלצידה ואתם אמורים להחליט באיזה מהן להשתמש. יש צורך לרשום את העסק החדש במע"מ, במס הכנסה ובביטוח לאומי. הליכים אלו תוכלו לעשות גם עצמאית, אבל רצוי ואף מומלץ להיעזר בשירותיו של רואה חשבון באזור מגוריכם שמכיר היטב את כל ההליכים הבירוקרטיים הנדרשים, הניירת, המסמכים וכו'.

השלב הבא הוא פתיחת חשבון עסקי בבנק ורצוי לפתוח אחד שישמש בלעדית את העסק. לצורך פתיחת החשבון יש להביא מסמכים על פי הנחיות הבנק כאשר נדרשים מסמכים שונים לגבי כל ישות עסקית. לאחר ביצוע המשימות הללו יש צורך להקדיש זמן לפיתוח העסק מתוך מטרה להעלותו על דרך המלך להצלחה.