בתי הספר עוסקים בחינוך; חינוך אשר יש לו משמעויות רבות. מצד אחד יש לנו את מקצועות הלימוד אשר נותנים לילדים ידע וכלים חשובים לכל תחומי החיים, כמו למשל ידיעת החשבון או לימודי האנגלית. מצד שני, בתי הספר עוסקים גם בחינוך ערכי על מנת להכין את הילדים לחיים, להיות פרטים המשתלבים בחברה, עצמאיים ואף תורמים לחברה. האמת שזוהי משימה לא קלה, לא למורים המלמדים ומחנכים את הילדים ולא עבור הילדים אשר צריכים לבלות שעות רבות בבתי הספר ולהתמודד עם כמות גדולה של תכנים. מציאות שכזו מחייבת את בתי הספר להשתפר ולהתייעל. כלומר על מערכת החינוך לחפש את הדרכים אשר יאפשרו לה להפיק את המיטב מהזמן של התלמידים בבית הספר, ובמקביל להפוך את בתי הספר לסביבה שנעים להיות בה.

על מנת להצליח במשימה, יש לגוון את שיטות הלימוד ולא להסתפק אך ורק בתכנים עיוניים ואחריהם מבחן. זוהי בדיוק הסיבה מדוע בתי הספר צריכים סדנאות ODT.

למי שלא מכיר, סדנאות ODT מבטאות את העיקרון של לימוד באמצעות חוויה. הן שונות מאוד מאופי הלימודים הרגיל, סדנאות ODT דווקא מוציאות את הילדים מכיתות הלימוד, אצל הילדים הן נתפסות כפסק זמן מהלימודים המכבידים והמלחיצים., עבורם זוהי הזדמנות להתרענן ולבלות עם חבריהם. אך בפועל, למרות שכך זה אולי מרגיש, סדנאות ODT הן אינן הפסקה בתהליך הלימוד, אלא רק דרך מתוחכמת ושונה. בעזרתן של הסדנאות ניתן להמשיך לחנך את הילדים, חינוך ערכי הנגזר מתוך ההפעלות השונות.

במקרים רבים סדנאות שכאלו יכולות להטמיע בקרב הילדים ערכים ותכונות אופי שלא ניתן להשיג אותם באמצעות הלימוד העיוני. למשל, אם נרצה לחנך את ילדינו לשיתוף פעולה ועבודות צוות, נוכל לנסות להעביר להם בכיתות את חשיבות העבודה בצוות ונוכל לתת להם דוגמאות ואף להציג בפניהם מחקרים. אך האם נצליח להטמיע בהם את רוח שיתוף הפעולה ועבודת הצוות? כנראה שלא.

לעומת זאת, בגישה שונה לגמרי, בעזרת הפעלות ODT של לימוד באמצעות חוויה, נוכל להטמיע את ערך שיתוף הפעולה ועבודת הצוות באמצעות משחקים אשר יביאו את הילדים לתובנה פנימית לגבי הצורך בשיתוף פעולה – באמצעות שיתוף הפעולה הם ישיגו את מטרות המשחק.

בתי הספר פשוט חייבים לעשות שימוש בפעולות ODT. הן מעניקות לילדים כלים חשובים, בונות את הביטחון העצמי ומכינות אותם בצורה טובה לחיים.

קטגוריות: חינוך