אחת הטעויות הנפוצות ביותר של בעלי דירות ישנות בישראל המייחלים לשיפוץ וחידוש מטעם הרשות המקומית, היא הבלבול בין המושגים "תמ"א 38" ופרויקט "פינוי בינוי". על ששני המסלולים הללו שייכים לאותה קורת הגג של מה שמכונה התחדשות עירונית, יש ביניהם כמה הבדלים משמעותיים עליהם נדבר זה עתה. 

היקף הפרויקט

זהו למעשה ההבדל הראשון והמהותי בין שני סוגי הפרויקטים. בעוד תכנית תמ"א 38 מתייחסת לבניין בודד בלבד, פרויקט פינוי בינוי נוגע לכמה בנייני מגורים ולעתים גם לשכונות שלמות. על פי רוב, יעדיפו רשויות מקומיות ללכת על פרויקט פינוי בינוי ככל שהדבר ביכולתן, מפני שבניגוד לתמ"א 38 יש כאן גם שדרוג מלא של הסביבה, כולל שדרוג תשתיות ועיצוב נוף, מה שמעלה את איכות החיים בסביבה בה יבוצע הפרויקט ומתוך כך גם מעלה את ערך הנכסים באזור. 

התנאים לביצוע הפרויקט

בפרויקט פינוי בינוי נדרשת הסכמה של חמישים אחוזים מהדיירים מכל בניין או של 60 אחוזים מכלל המתחם כדי להגיש תב"ע, 80 אחוזי הסכמה כדי שניתן יהיה להגיש תביעה לדיירים סרבנים ו-100 אחוזי אישור לביצוע הפרויקט. 

פרויקט תמ"א 38 מחייב הסכמה של 80 אחוזים מדייר הבניין לפני שניתן לגשת להליכי תביעה מול דיירים סרבנים ו-100 אחוזי הסכמה כדי להתחיל בשיפוץ. 

אורך ומהות השיפוץ

השיפוץ בפרויקט פינוי בינוי יהיה משמעותי יותר ועשוי לקחת בין 5-8 שנים בעוד תמ"א 38 אורכת בין 3-5 לשנים ומדובר על שיפוץ קל יותר. כמו כן, בתהליך פינוי בינוי עוברים הדיירים למגורי קבע עד להשלמת הפרויקט, בעוד בתמ"א 38 הדיירים נשארים לגור בדירה. 

אלו הם ההבדלים העיקריים בין הפרויקטים השונים. 

ניתן לראות דוגמא לפרויקט של תמ"א 38 בתל אביב שבוצעו על ידי חברת תדהר

קטגוריות: בלוג