הדברה היא ללא ספק חלק בלתי נפרד משמירה על איכות חיים בסביבה אורבנית, חקלאית או כפרית. אולם בניגוד למה שנהוג לחשוב, הדברה לא מתבצעת רק לטובת צרכי נוחיות. יש משמעות בריאותית ארוכת טווח לביצוע פעולות מן הסוג הזה בצורה נכונה ומסודרת. המטרה של ההדברה היא בסופו של דבר להרחיק, לצמצם ולמנוע את השפעת המזיקים. היא רלוונטית עבור המון סוגים של בעלי חיים, לרבות יצורים השייכים כמעט אל כל המחלקות הטקסונומיות. באמצעות שימוש בחומרים יעילים ניתן להתמודד בין היתר עם חיידקים, פטריות, עופות, יונקים ודגים. יחד עם זאת, אי אפשר להתעלם מההשפעה המאסיבית של פעולות הדבר על חרקים.

הצורך בהדברת מזיקים בא לידי ביטוי במספר היבטים. ראשית, מוקדי ההדברה יכולים להיות ביתיים או חקלאיים. פעולה אפקטיבית מעלה את ערכם התזונתי של מוצרי המזון ואף מעודדת צריכה של מוצרים בריאותיים. שנית, שימוש בחומרים כימיים או אקולוגיים לצורך הרחקת מזיקים מונע העברת מגיפות ומחלות. אחת הסיבות העיקריות לעלייה בתחלואה קשורה ליישום נכון של חומרי הדברה בקרב סביבת המחייה של בני האדם. במילים אחרות, אנו חיים שנים רבות יותר בגלל הצלחת חומרי ההדברה והחשיבות שלהם עבור גופנו.

הדברה – מתי יש צורך בפעולות להרחקת מזיקים?

יש סיטואציות שונות בהן אנו זקוקים לביצוע פעולות מקצועיות לצורך הרחת מזיקים. הסיטואציה השכיחה ביותר היא בעת מעבר לבית חדש, או לאחר כניסה למקום שהיה סגור לאורך זמן. מזיקים נוטים להתרבות במהירות ולא ניתן להיפטר מהם באמצעים קונבנציונאליים. הצורך בפעולות להרחקת מזיקים מחייב תשומת לב רבה. יש לזהות את סוג המזיק, לאפיין את סביבת המחייה שלו ולנקוט בצעדים דרסטיים לצורך הרחקה לצמיתות. ויתור על פעולות תחזוקה שגרתיות מאפשר למזיקים לחזור אל שדות חקלאיים, לגינות פרטיות וגם אל תוך בתים ודירות.

חרקים ופטריות הניזונים מגידולים חקלאיים מדגישים גם הם את החיוניות של פעולות הרחקה מקצועיות. לא קיימת אפשרות בריאותית לצרוך גידולים חקלאיים הנגועים בחרקים ופטריות. מזיקים אלו יכולים לגרום נזקים בלתי הפיכים, להוריד לטמיון שנים רבות של עבודה קשה ולהביא במקרים מסוימים למוות.

לא רק חומרים כימיים

הצורך המוכח בפעולות הדברה כפי שהוצג לעיל מחייב את הגורמים המקצועיים העוסקים בתחום לייצר אלטרנטיבות לחומרים הכימיים. במילים אחרות, היום כבר לא חייבים לסבול משימוש בחומרים כימיים המזיקים גם לבריאות האדם. יש שיטות אקולוגיות, סביבתיות וטבעיות להרחקת מזיקים. בשיטות אלו הדגש הוא על שימוש בכלים מתקדמים לצורך מניעת התרבות של מזיקים קיימים. בנוסף, השיטות עוזרות בהתמודדות מיידית עם כמות גדולה של מזיקים הנמצאים במקום אחד בו זמנית. ארגונים סביבתיים ואקולוגיים תומכים בשיטות הללו ואף מכירים בעצמם בצורך להרחיק את המזיקים באופן יעיל ככל האפשר.

לסיכום, סביר להניח כי פעולות הדברה ימשיכו ללוות אותנו גם בעתיד. ניתן לראות גרף התקדמות מרשים ביכולת של האדם להרחיק מזיקים מסביבת המחיה והמזון שלו. הרחקת המזיקים מאפשרת לנו להתפתח ולגדול, תוך שמירה על רמת חיים נאותה ונטולת נזקים בריאותיים. יש להכיר בצורך המהותי בפעולות להרחקת מזיקים ורצוי להתייעץ עם איש מקצוע או רופא בכל מקרה של התלבטות.

קטגוריות: כללי, לבית ולגן