במאמר הבא נסביר כיצד ניתן לדעת מי צריך לשלם על עבודת האיטום בכדי למנוע מחלוקות בין הדייר לוועד הבית שיכול להגיע לפעמים לבתי משפט. המאמר נכתב בעזרת מומחה לאיטום מטעם חברת האוטמים בישראל, המתמחה במתן פתרונות איטום מגוונים לשוק הפרטי, עסקי ומוסדי.

מגורים בבניינים משותפים הינם הנפוצים ביותר בישראל ובכל ישוב עירוני יש שכונות שבהן ניתן למצוא בנייני מגורים מסוגים שונים. יש מגדלי מגורים, שיכוני רכבת, מתחמי מגורים ענקיים בעלי חדרי כושר, בריכות, חניות פנימיות למכוניות וכיוצא בזה. המשותף לכל בתי המגורים הללו ואחרים נוספים הוא העובדה שהם מנוהלים על ידי וועד נבחר או גוף אחר. במתחמי מגורים גדולים שוכרים, חברות ניהול חיצוניות שמטפלות בכל השטחים הציבוריים בבית.

האוטמים בישראל – רישום משותף בטאבו

הכלל הקובע בכל המקרים הללו ששטחים שנמצאים בבעלות משותפת הם שטחים שהתשלום עבור טיפול בהם נעשה מקופה משותפת. כל דייר משלם סכום חודשי לקופה והיא משמשת לתשלום עבור תיקונים, טיפולי אחזקה שוטפים ועבודות נחוצות בשטחים משותפים. נושאי איטום גגות, קירות חיצוניים מקלטים משותפים ועוד אלמנטים השייכים לכל הבניין נכללים בקטגוריה זאת. כל אלה רשומים על שם כל הדיירים. כל מטר מרובע שיש בגג משותף שייך לכל הדיירים וכך הוא נרשם בטאבו. במידה ויש חלוקת שטחים מפורשת היא רשומה בטאבו ואז כל דייר אחראי בלעדית לטיפולים בשטח שלו.

ביצוע איטום משותף

לדוגמא: אם התגלתה נזילה מגג לאחת מהדירות העליונות שבקומה העליונה הרי שכל הבניין אמור להשתתף בהוצאה. הוא הדין לגבי נזילות לתוך מקלט, לקיר חיצוני הצמוד לדירה שממוקמת במפלס תחתון ועוד. בכל מקרה, איטום מקצועי חייב להיעשות בצורה יסודית. אין טעם להניח יריעות ביטומניות או למרוח זפת על חצי גג ולהשאיר את השני חשוף. התוצאה תהיה שלא מתבצע איטום מקיף. לכן, גם במקרים בהם יש חלוקת שטחים כדאי להתאגד ולהזמין איטום משותף ולחלוק בהוצאות.

שיטות איטום לבתים משותפים

איטום גגות מאוד נפוץ בבתים משותפים ובמקרים רבים, עושים זאת באמצעות זיפות. מחיר איטום כזה נוח מאוד, משרת את המטרה ונותן מענה למספר שנים. כמובן, שניתן להשקיע יותר ולבצע איטום באמצעות יריעות ביטומניות. בנוסף לגגות יש צורך לאטום קירות חיצוניים משותפים וכן מקלטים ועוד, ומומחי איטום ימליצו על שיטות האיטום המתאימות ביותר. אם קיימות חדירות מים מדלתות כניסה משותפות לבניין הרי שגם בעלויות אלו יישא וועד הבית. הכללים בנושאים אלו ברורים, ומשום כך, הוקם וועד הבית. ברור הוא, שכאשר יש צורך לבצע עבודות איטום בסכומים נכבדים יביא וועד הבית את הנושא לדיון שבמסגרתו יוחלט אם להשקיע את הכסף. איטום יעיל למניעת חדירת מים תמיד נדרש ומומלץ לבצעו בהקדם האפשרי.